Sosiaalinen media on (iso) osa arkipäivää jo monelle. Some-sovelluksilla on käyttäjiä varmasti kaiken ikäisistä ihmisistä. Omasta puhelimestanikin löytyi jo aiemmin Facebook- sekä Instagram-sovellukset, nyt uutena myös LinkedIn. Olen hyödyntänyt tähän asti sosiaalista mediaa pääasiassa vain ystävien kanssa yhteydenpitoon ja heidän kuulumisten seuraamiseen päivistysten avulla. Mutta mitä mahdollisuuksia some voisi tarjota työhön, työnhakuun tai esimerkiksi organisaatiolle?

Facebook on some-kanavista itselle tutuin. Sitä olen käyttänyt jo noin kymmenen vuotta. Varsinkin aluksi se toimi oikeastaan vain yhtenä yhteydenpidon välineenä ystäviin ja sukulaisiin. On mukava nähdä kuvia ja muita päivityksiä kaukanakin asuvista läheisistä tai löytää vanhoja lapsuuden kavereita. Facebookin kautta on matalampi kynnys kysellä kuulumisia ystävältä, jota ei ole vuosiin nähnyt kuin vaikka perinteisellä tekstiviestillä. Some toimii siis loistavana sosiaalisen vuorovaikutuksen lisääjänä.

Nykyisin Facebookia hyödyntävät myös esimerkiksi yritykset, kunnat ja kaupungit sekä järjestöt. Sen avulla tavoittaa valtavasti ihmisiä, joten se on oiva kanava mainostaa vaikkapa tulevia tapahtumia tai avoinna olevaa työpaikkaa. Päivitysten avulla muodostetaan helposti myös mielikuva yrityksen imagosta, siksipä on suositeltavaa, että yrityksellä on etukäteen mietitty strategia sosiaalisen median käytölle.

Työelämään liittyen rekisteröidyin juuri itselleni uuden some-kavanan käyttäjäksi LinkedIniin. LinkedIn on ammattilaisten ja yritysten verkostoitumiskanava, jolla on miljoonia käyttäjiä. Kuten facebookiin, myös tänne oman profiilin voi luoda yksittäinen henkilö sekä esimerkiksi yritys/organisaatio. Mutta LinkedInissä profiilin tiedot keskittyvät kuvaamaan omaa työkokemusta ja asiantuntijuutta. LinkedIniä kuvataan hyvänä työntekijöiden, työnantajien ja yritysten verkostoitumis- sekä rekrytointipaikkana. Tämä toimii monien muiden some-kanavien mukaisesti myös tiedottamisalustana. LinkedIniin tutustuessani pohdin, että sen käytöllä on monia mahdollisuuksia alasta riippumatta. Itse työskentelen sosiaali- ja terveysalalla ja omakin työnantajaorganisaationi löytyi käyttäjistä. Sote-puolella sosiaalisen median käytössä korostuu varmasti eniten tiedottaminen sekä rekrytointi. Sosiaalinen media tarjoaakin rekrytointitapaan erilaisia vaihtoehtoja. Työpaikkailmoituksen ei tarvitse enää olla perinteinen asiapitoinen teksti, vaan sopivaa työntekijää voidaan etsiä myös someen luodulla rennolla videolla.

Omat ensikokemukset LinkedInistä ovat vielä vähäiset, ja oma profiili vaatii vielä täydentämistä. Rekisteröityminen sinne oli varsin helppoa. Käyttökieleksi ei ilmeisesti ole valittavissa suomea, mutta englannilla pärjää onneksi ihan mukavasti. Muutamia tuttuja profiileja löytyi yksityishenkilöistä, mutta yllättävän vähän ehkä kuitenkin. Kaikki mieleeni tulleet yrityshaku-kokeilut sitä vastoin löytyivät kyllä. Vaikuttaa oikein mielenkiintoiselta some-alustalta, johon aion ehdottomasti perehtyä paremmin.