Nykyisin jo moni organisaatio on laatinut omalle työyhteisölleen sosiaalisen median käytön pelisäännöt. Itselleni tutustumieni sääntöjen sisältö oli tuttua, mutta en ollut tullut ajattelleeksi aiemmin, että löytyvätkö vastaavat säännöt esimerkiksi omalta työnantajaltani. Uskoisin kyllä löytyvän. Löytyykö sinun työpaikaltasi sosiaalisen median käytön pelisäännöt?

Tutustuin Tays:n (Tampereen yliopistollisen sairaalaan, Pirkanmaan sairaanhoitopiirin) työyhteisölle laadittuihin sosiaalisen median käytön pelisääntöihin. Pelisäännöissä kerrotaan, kuinka Tays viestii organisaationa, missä somekanavissa ja mille kohderyhmälle mikäkin somekanava on organisaatiossa suunnattu. Tays käyttää sosiaalista mediaa yhteistyössä viestintäpalveluiden kanssa, sisällöntuottajia voi olla eri yksiköistä. Ohjeiden keskeisimpinä viestinä on kertoa sairaanhoitopiirin sosiaalisen median käytön tavoitteista ja toimintaperiaatteista sekä opastaa työntekijöitä sosiaalisen median käytössä työ- ja vapaa-ajalla. Ohjeet kannustavat työntekijää tuomaan esille omaa asiantuntemustaan mediassa, mutta muistuttavat samalla, että työntekijän on muistettava, että työhön tai työnantajaan liittyvissä julkaisuissa hän edustaa myös työnantajaansa ja työyhteisöään. Ohjeisssa muistutetaan myös salassapitovelvollisuudesta. Työajalla työhön kuulumaton sosiaalisen median käyttö on Tays:ssa kiellettyä.

Uskon, että isoissa organisaatioissa toimii yllä mainittu viestintäpalvelu, joka laatii säännöt sosiaalisen median käytölle. Heillä on ajantasaisin tieto aiheesta ja esimerkiksi siihen liittyvästä lainsäädännöstä. Pelisäännöt hyväksyy ja niistä vastaa organisaation ylin johtoporras.

Mielestäni nämä Tays:n ohjeet sisälsivät juuri ne olennaiset asiat, mitä organisaation on huomioitava sosiaalisen median käytön pelisäännöissä. Ohjeet olivat selkeät ja helppolukuiset. Tästä linkistä voit käydä itse tutustumassa niihin: https://www.tays.fi/fi-FI/Sairaanhoitopiiri/Hallinto_ja_paatoksenteko/Saannot_ja_ohjeet/Sosiaalisen_median_ohje(51946)