Yritykset, organisaatiot ja erilaiset järjestöt käyttävät nykyisin aktiivisesti sosiaalista mediaa. Sosiaalista mediaa voi hyödyntää tunnettavuuden lisäämiseen, mainontaan, rekrytointiin ja imagon luomiseen. Somen käyttö kannattaa olla suunnitelmallista ja tavoitteellista, joten sille on hyvä luoda oma strategia. On myös tärkeää pohtia viestintätyyliä ja viestien sisältöä, mitä somessa kannattaa esimerkiksi yrityksen nimissä julkaista.

Kurssillani oli tehtävänä tarkastella kolmen eri yrityksen, organisaation tai järjestön sosiaalisen median käyttöä. Kohteet tulivat olla kuitenkin saman alan toimijoita. Valitsin kolme omaan alaani liittyvää organisaatiota. Tarkastelin heidän sosiaalisen median käyttöä Facebookissa sekä LinkedInissä.

                                                             linkedin.jpg

Kaikki kolme organisaatiota olivat hyvin samankaltaisia some-vaikuttajia. Kaikki kolme olivat aktiivisempia Facebookin päivittäjiä kuin LinkedInin, mutta molempia kanavia päivitettiin kyllä hyvin säännöllisesti. Organisaatioiden onkin hyvä pohtia myös päivitystiheyttä. Ei ole varmasti hyvä kirjoittaa useita päivityksiä päivässä, jolloin on vaarana, että seuraaja kyllästyy päivitystulvaan. Toisaalta hyvin harvat päivitykset saattavat antaa yrityksestä passiivisen mielikuvan.

Kaikkien kolmen päivitykset ja linkkijaot olivat myös samankaltaisia. Päivitykset sisälsivät tiedotteita ja ajankohtaisia asioita esimerkikisi jaettuen linkkien ja artikkeleiden avulla. Päivitysten avulla esiteltiin myös organisaatioiden toimintaa. Yhdellä tarkasteltavista organisaatioista oli facebookissa erikseen profiili rekrytointiin, kahdella muulla organisaatiolla rekrytointi-ilmoitukset olivat organisaation yleisillä facebook-sivuilla. Mielestäni organisaatiossa, jolla oli erikseen profiili rekrytointiin, käytettiin rekrytoinnin sivuilla hieman rennompaa viestintätyyliä. Rekrytointi-ilmoituksiin oli liitetty rentoja kuvia sekä videoita, ja tekstissä vilisi toisinaan paikallisia murresanoja. Muuten viestintätapa oli kaikilla tarkastelemillani organisaatioilla selkeää asiatyyliä.

Tämä oli mielenkiintoinen tehtävä. AIemmin olen jo jonkin verran havannoinut erilaisten organisaatioiden sosiaalisen median käyttöä. Lähinnä ehkä sellaista mukavan huumorin ilmaantumista päivityksiin. Jopa kunnat ja kaupungit ovat alkaneet markkinoida itseään somessa hauskoilla videoilla, joissa myös kunnan päättäjät laittavat itseään likoon videon näyttelijöinä. Tällä päästään ihmistä lähelle, ja madalletaan kynnystä esimerkiksi kuntalaisten yhteydenottoon ja osallisuuteen. Loistava juttu!